RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
SLOT 1
MINGGU 5
TEMA: SEKOLAH SAYA
KELAS :
TADIKA JENGKA 1
TARIKH/HARI :
28 JULAI 2015 ( KHAMIS)
MASA :
8.30-9.30 PAGI
BIL KANAK-KANAK :
15 ORANG
MODUL :
TEMA
TEMA/TAJUK :
DIRI SAYA
SUB TEMA :
SEKOLAH SAYA
FOKUS MI :
KBKK :
Tunjang
utama : Sains dan
Teknologi
Fokus Utama : Konsep nombor
(ST 7.0)
Standard
Kandungan : Memahami nombor 1-10
(ST 7.1)
Standard
Pembelajaran : Membilang secara menaik 1-10 dan secara menurun 10-1.
(ST 7.1.7)
Kesepaduan
Tunjang : Berjalan dengan poster dan
teknik yang betul
(PFK 2.1.1)
(PM 12.1.2) : Menjayakan aktiviti
secara berkumpulan.
Objekftif
Pembelajaran:
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak dapat:
1.
Kanak-kanak boleh mengira objek 1 hingga 10.
2.
Kanak-kanak boleh membilang secara menaik 1-10.
3.
Kanak-kanak boleh membilang secara menurun 10-1.
4.
Kanak-kanak boleh mencantumkan nombor menaik 1
hingga 10.
5.
Kanak-kanak boleh mencantumkan nombor secara
menurun 10-1.
Pengetahuan
sedia ada : Kanak-kanak telah mempelajari
membilang 1-10.
Penerapan
nilai : tumpuan, keyakina,
kerjasama, cermat dan keyakinan.
Bahan Bantu
Mengajar : Mangkuk, pemadam, pembilang,
kad nombor 1-10, kad ulat, hanger,
Lembaran kerja, stiker, warna.
Kosa kata : Pembilang,
menaik, menurun, ulat, mangkuk,pemadam.
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
LANGKAH/ AKTIVITI
|
CATATAN
|
SET INDUKSI
(5M)
|
Permainan teka bilangan pemadam.
|
1. Kanak-kanak
duduk separuh bulatan dan kemudian guru akan duduk dengan membawa 4 biji
mangkuk dan pemadam.
2. Kemudian
guru akan membuat empat kumpulan
pemadam, setiap kumpulan guru letakkan bilangan yang berbeza.
3. Setelah
itu guru akan tutupkan himpunan setiap pemadam dengan mangkuk.
4. Guru
akan menggerakkan keempat mangkuk ini ke tempat yang berlainan kemudian
kanak-kanak meneka berapakah biji pemadam pada mangkuk yang guru tunjuk,
permainan ini diulangi.
|
KB: Membanding beza
MI:
BM: Mangkuk pemadam
PN: Tumpuan
|
LANGKAH 1
(10M)
|
Mengira 1-10
Mengira 10-1
Menyusun nombor 1-10
|
1. Kanak-kanak
diminta bersama dengan guru membilang 1-10 dengan pembilang.
2. Kemudian
guru akan minta pula kanak-kanak pula membilang 1-10.
3. Kanak-kanak
juga diminta untuk keluar kehadapan dan mengira secara menurun iaitu 10-1.
4. Guru
meminta sepuluh orang kanak-kanak keluar di hadapan dan kepada kanak-kanak
ini guru letakkan kad nombor 1-10.
5. Kanak-kanak
diminta menyusun semula nombor menaik dengan arahan guru.
6. Kanak-kanak
yang lain juga diminta untuk menyusun semula nombor secara menurun pula.
|
KB: Membuat urutan
MI:
BM: pembilang kad nombor 1-10
PN: Keyakinan
|
LANGKAH 2
(25M)
|
Naik Tangga
Turun Tangga
Susun Badan Ulat
|
1. Guru
akan membahagikan kanak-kanak kepada 3 kumpulan dan guru akan menerangkan
cara aktiviti ini dijalankan.
2. Guru
meminta kanak-kanak memijak kerta nombor 1-10 dan kemudian kumpulan ini akan
mengambil kad bentuk ulat dan minta kanak-kanak mewarnakan bentuk nombor pada
bahagian ulat dan akhir mencantumkan dengan menyusun nombor menaik 1-10
dengan hanger .
3. Apabila
selesai kanak-kanak dan kumpulan akan memijak kertas 1-10 iaitu menurun dan
mengambil kad bentuk ulat yang kedua, warnakan gambar tersebut dan kemudian
cantumkan cara menurun dan klip pada hanger.
4. Kumpulan
yang telah siap akan duduk dan kemudian pamerkan hasil kerja kumpulan mereka.
|
KB: membuat urutan
MI:
BBM:
-kad nombor 1-10
-kad bentuk ulat
-warna
-hanger
PN
kerjasama
|
LANGKAH 3
(15M)
|
Lembaran kerja
|
1.
Guru akan memberikan lembaran kerja kepada
setiap orang kanak-kanak dan kanak-kanak diminta untuk menampalkan stiker
nombor secara menaik 1-10 dan kemudian menampal stiker nombor 10-1 secara menurun.
|
KB: membuat urutan
MI:
BBM:
Lembaran kerja, stiker
PN: cermat
|
PENUTUP
(5M)
|
Nyanyain lagu ‘Satu Jari’.
|
1. Kanak-kanak
bersama dengan guru akan menyanyikan lagu Satu Jari.
2. Kanak-kanak
menyanyikan dengan pergerakan.
|
KB: Membandingkan
MI: muzik
PN: keyakinan
|
No comments:
Post a Comment