RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
(SLOT
2)
MINGGU
5
TEMA:
SEKOLAH SAYA
Kelas :
Tadika Jengka 1
Tarikh/ Hari :
30 Julai 2015
Masa :
10.30-11.30 Pagi (60minit)
Bil. Kanak-Kanak :
15 Orang
Modul :
Bertema
Tema /Tajuk :
Diri Saya
Sub Tema :
Sekolah Saya
Fokus Mi :
Muzik
Kbkk
Tunjang
utama : Fizikal dan
Estetika
(KT
2.0) Muzik
Fokus
Utama:
(KT
2.0) :
Muzik
Standard
Kandungan : Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi
(KT
2.1)
Standard
Pembelajaran : Menyanyi mengikut nod
lagu
(KTI
2.1.11) (iaitu riang dan bersemangat)
Kesepaduan
Tunjang
(BM
1.19) :
Membezakan jenis bunyi yang ada di persekitaran
(PSE
2.38) :
Menunjukkan kebolehan sendiri melalui pelbagai
kaedah komunikasi seperti melukis, menyanyi dan berlakon.
Objektif
Pembelajaran :
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak dapat:
1) Kanak
–kanak dapat mendengar dan menyebut perbezaan bunyi dari 4 botol-botol yang
disediakan.
2) Kanak-kanak
boleh menyanyikan lagu Tadika Kemas dengan betul.
3) Kanak-kanak
boleh membuat persembahan kumpulan mengikuti kreativiti mereka.
Pengetahuan
Sedia Ada : Kanak- kanak pernah guru
perdengarkan lagu Tadika Kemas.
Penerapan
nilai : Tumpuan,
keyakinan, teliti, kerjasama, kreativiti.
Bahan
Bantu Mengajar : Komik, botol, pasir,
CD, carta lagu, kad gambar, gam
Kosa kata : Botol, pasir,
persembahan, pertandingan, pemenang.
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
LANGKAH/AKTIVITI
|
CATATAN
|
SET INDUKSI
(5M)
|
Botol
Muzik
|
1.
Guru membawa masuk sebuah kotak dan guru meneka apakah
benda yang terdapat di dalam kotak tersebut.
2.
Kemudian guru minta seorang kanak-kanak menyentuh botol
yang terdapat dalam kotak tanpa melihatnya.
3.
Kanak-kanak meneka bahan tersebut dan kemudian guru
akan mengeluarkan keempat-empat botol tersebut.
4.
Guru telah meletakkan pasir ke dalam empat botol
tersebut tetapi kandungan pasir yang berbeza.
5.
Kanak-kanak diminta mengetuk botol-botol itu dan
hasilnya akan terdengar bunyi-bunyi yang berbeza.
6.
Bunyian pada botol ini boleh menghasilkan muzik.
|
KB:
Membanding beza.
MI:
Visual
muzik.
BBM:
Kotak,
botol, pasir
PN:
Tumpuan.
|
LANGKAH 1
(15 MINIT)
|
Nyanyian
mengikut CD
TABIKA KEMAS
Kita belajar
membaca, menulis dan mengira,
Melukis bersama
warna,
Di tadika kemas
kita,
Belajar di tadika
kita,
Bersama kawan-kawan
semua,
Guru mengajar dan
mendidik,
Bagi jadi cergas,
serdas dan cerdik.
Kami anak-anak
Malaysia
Kamilah pewaris
Negara,
Berusaha hingga
Berjaya,
Untuk Malaysia
yang tercinta.
|
1.
Kanak-kanak duduk separuh bulatan dan guru akan
perdengarkan kepada kanak-kanak lagu Tadika Kemas.
2.
Kemudian dengan menggunakan carta, guru akan
menyanyikan bersama dengan kanak-kanak.
3.
Kanak-kanak diminta mengulangi lagu ini sebaris demi
sebaris dengan bimbingan guru.
|
KB:
Membanding
beza
MI:
Muzik
BBM:
CD,
carta lagu.
PN:
Keyakinan
|
LANGKAH 2
(20M)
|
Menampal
gambar mengikut lagu
|
1.
Guru akan terangkan bagaimana untuk menjalankan aktivit
ini.
2.
Kemudian kanak-kanak di bahagi kepada 3 kumpulan.
3.
Setiap kumpulan guru berikan carta bentuk sekolah dan
telah tertulis rangkap lagu pada setiap kumpulan.
4.
Kemudian kanak-kanak diminta menampalkan gambar-gambar
mengikut rangkap lagu bagi kumpulan mereka.
5.
Sambil kanak-kanak menyiapkan aktivit ini guru
perdengarkan lagu Tadika Kemas secara berulang-ulang.
|
|
LANGKAH 3
(15MINIT)
|
Nyanyian
dan dipertandingkan.
|
1.
Semua kanak-kanak membuat barisan dan diminta
menyanyikan lagu ini dengan baik bersama guru.
2.
Kemudian bergerak pada kumpulan mereka dan dengan
menggunakan alat bahan yang dibuatr tadi, guru akan meminta pada setiap
kumpulan akan menunjukkan persembahan bagi kumpulan mereka.
3.
Kumpulan yang memberikan persembahan yang baik iaitu
menyanyikan dengan baik dan dikira pemenang.
4.
Guru akan memberikan ganjaran bagi kumpulan yang menang
ini.
|
KB:
Membanding
beza
MI;
Muzik
BBM:
Carta,
CD
PN:
Kreativiti
|
PENUTUP
(5M)
|
Membaca
puisi teka teki
|
1.
Kanak –kanak duduk dalam bulatan guru akan sebutkan
puisi ini iaitu:
Tabika saya cantik,
Kalau tidak cantik,
Bukan tabika saya.
2.
Permainannya ialah kanak-kanak diminta senyapkan satu
perkataan dalam puisi ini contoh ‘cantik’, jika ada di antara mereka yang
menyebut cantik maka ianya didenda.
3.
Ulangi permainan ini.
|
KB:
Membanding
beza
MI:
Verbal
linguistic
PN:
Tumpuan
|
No comments:
Post a Comment